Fixa bra glid på dina längdskidor – Lär dig använda stålsickel & riller

Stålsicklade längdskidor

* Inlägget innehåller annonslänkar. Vi reserverar oss för ev. felskrivningar. Se vår disclaimer.

Vill du veta hur du kan få riktigt bra glid på dina längdskidor på ett lite enklare sätt, utan att nödvändigtvis behöva lägga en massa tid på att glidvalla i vallaboden? – Förutsatt att dina längdskidor har rätt spann för dig, så är en viktig del i denna kunskap strukturen.

Många motionärer lägger mycket tid på glidvalla, men ingen eller mycket lite tid på strukturen. Detta samtidigt som forskning visar att strukturen är betydligt viktigare för glidet än glidvalla.

Struktur handlar mycket om att få optimal vattenfilm mellan belaget och snön, vilket därmed gör att du kan få lägre friktion och bättre glid. För lite struktur i blött före gör t.ex. att skidan suger fast med dåligt glid som resultat, samtidigt som för mycket och fel struktur i kallt och torrt före också det ger sämre glid.

En lösning är att själv kunna justera strukturen utifrån rådande förhållanden (medans en annan lösning är att ha en skidpark där olika skidpar har olika stenslipningar). Denna artikel handlar om att kombinera stålsickling med rillning. Med några enkla verktyg kan du som motionär eller elitmotionär själv byta struktur på längdskidor hemma. Då antingen vallningsbara klassiska längdskidor, skinskidor eller skateskidor.

Läs även våra artiklar om skinskidor samt längdskidor för barn.

Hur får man bra glid på längdskidor?

Vad forskningen säger

Det viktigaste för att få bra glid på längdskidor är först och främst att du har skidor med rätt spannkurva och tryckzoner. En känd snöforskare och skidåkare, menar i en artikel i Ny Teknik, att det till ca: 75% handlar om detta.

Som nummer två kommer strukturen, där samma forskare pekar på att det till ca: 20% handlar om rätt struktur för dagens förhållanden.

Glidvallan kan ge de sista få procenten, men ändå är det här många motionärer lägger sitt fokus snarare än strukturen. Man kan därför dra slutsatsen att om du har bra längdskidor med rätt spann, så är det genom att lära dig att arbeta med struktur som du kan göra störst skillnad.

Det finns även en rad andra forskningsartiklar inom ämnet där man rangordnar vikten av rätt struktur framför valet av glidvalla. Detta samtidigt som man ofta betonar att kombinationen av rätt struktur och rätt glidvalla ger det allra bästa glidet.

Börja med att köpa rätt skidpar

Som nämnts ovan är det allra viktigaste för glidet att du väljer rätt skidpar. Först och främst behöver längdskidorna vara anpassade för din vikt och åkförmåga. Detta gäller både för klassiskt teknik och för skate.

I klassisk teknik är det mycket viktigt att fästet inte ligger i och bromsar. Om detta är inte är löst, så är de andra åtgärderna inte effektiva. Men även i skate spelar spannet en betydande roll.

Om du har skinskidor är ett vanligt problem att skinnet ligger i och bromsar. Du löser problemet genom att få hjälp att välja längdskidor med tillräckligt högt spann. Sedan underlättar även flyttbar bindning där du kan påverka spannet utifrån dagens förutsättningar, t.ex. genom att flytta bak bindningen och få upp spannet för bättre glid. Man kan även finjustera skinnets längd, genom att korta ner det tills det inte längre tar i underlaget.

Utöver det går olika skidpar olika bra i aktuellt förhållande. Då med olika belag, tryckzoner m.m. Detta kan motivera den riktigt seriösa skidåkaren att ha flera olika skidpar för olika förhållanden.

Om du hittar längdskidor i din lokala sportaffär, bör du vara medveten om att den vikt som står angiven på längdskidor inte alltid stämmer för just dig. En avancerad motionär kan t.ex. få ett par längdskidor som är märkta med en betydligt högre vikt. Sedan är varje skidpar unikt och vilka egenskaper skidorna faktiskt har, vet man när de har mäts upp i en skiselector.

Om du vill ha prisvärda längdskidor som handplockas med rätt spann just för din vikt och åkförmåga, så finns flera e-handlare såsom (*Annonslänk) Skistart som är bra på detta. Utöver din vikt och längd, så anger du helt enkelt din åkförmåga och för vallningsbara klassiska längdskidor om spannet ska passa för burk, klister eller universal.

Stålsickla längdskidor själv vs stenslipning

I längdskidornas värld är stålsickling vs stenslipning ett sedan länge omdiskuterat ämne som ibland tenderar att ha två läger. Men det är inte så att det ena alltid är bättre än det andra. Vad som är bäst beror snarare på nivån och förutsättningarna för den enskilda utövaren.

När du köper ett par längdskidor är de stenslipade med en struktur i belaget för att ge bra glid i ett visst förhållande. Det kan handla om stenslipning för t.ex. kallföre, varmföre eller universell slipning. Men det finns även många andra strukturer som är anpassade för natursnö, konstsnö, grovkorning snö och olika temperaturer m.m.

Stenslipning kombineras normalt med glidvallning. Som finish kan man även använda riller för att kombinera med ytterligare struktur.

Att stenslipa längdskidorna gör en vanlig motionär inte själv, utan det görs i en professionell skidverkstad och kan kosta t.ex. 600kr per gång.

Eliten stenslipar och glidvallar sina längdskidor, men samtidigt har de också vanligen en skidpark med flertalet olika skidpar med olika tryckzoner och slipningar för olika förhållanden. Lägg där till ett eventuellt vallateam som inför tävlingar testar vilka strukturer och glidvalla som är mest lämpliga för dagen.

Sen behöver du också ibland slipa om längdskidorna när de blivit slitna eller repiga.

De flesta motionärer har dock inte flera par längdskidor med olika typer av stenslipningar hemma. Istället har man kanske ett par finskidor och ett par fulskidor eller kanske ett enda par skinskidor som man ibland glidvallar och möjligen rillar.

Många motionärer lägger vid enstaka tillfällen också mycket tid på just glidvallning, men ingen eller mycket lite tid på strukturen. Detta samtidigt som forskningen visar att just strukturen generellt är betydligt viktigare än glidvallan.

Stålsickling och rillning – Den enkla vägen till bra glid

Genom att istället kombinera stålsickling och rillning, så kan du själv enkelt lägga en struktur efter rådande förhållanden hemma.

Timtals arbete med glidvalla blir ett minne blott. Du behöver inte heller ha flera skidpar med olika strukturer. Istället kan du lägga några få minuter på att själv lägga struktur, få bättre glid än många andra och mer tid i skidspåret.

Med det sagt behöver vi också tillägga att du kan kombinera stålsickling med glidvalla om du så vill. T.ex. vid blöt nysnö kan du behöva komplettera med glidvalla för bästa glidet.

Många motionärer eller klubbåkare ser fördelen att enkelt kunna lägga struktur hemma och väljer därför kombinationen av stålsicklat och rillat, för bra glid i aktuella förhållanden.

Oavsett vad du väljer kan både stenslipat och stålsicklat, ge dig riktigt bra glid på längdskidorna och då ofta om det kombineras med en riller. Vi kommer snart till riller om du läser vidare i artikeln.

Stålsickling vs glidvallning

En fråga som ofta diskuteras är stålsickling vs glidvallning, men riktigt så enkelt är det inte. Det ena är inte alltid bättre än det andra och du kan mycket väl prova att kombinera stålsickling med glidvalla.

Många menar dock att glidvallan ändå slits bort under de första kilometrarna i ett lopp och att rester av glidvalla kan ta upp mer smuts än en ren stålsicklad yta. Vad som är korrekt här är svårt att veta och skiljer sannolikt från fall till fall. Det finns en evighetslång tråd på skidforum.se om detta med titeln ”Tre Vasalopp på samma sicklade skidor”. Att åka med stålsicklade längdskidor utan glidvalla skulle i sådana fall kunna innebära en fördel i långlopp såsom Vasaloppet och speciellt då för motionärer som åker många timmar i smutsiga spår.

En fördel med stålsickling är att du sicklar fram nytt fräscht belag utan vita ytor och nytt fräsch belag bör då glida bättre. Att stålsickla handlar också mycket om att satsa på struktur istället för tidskrävande glidvallning.

Om du stålsicklar och rillar dina längdskidor efter rådande förhållanden så går skidorna ofta väldigt bra med minimal nerlagt tid. Om andra förhållanden råder vid nästa lopp eller om belagen behöver fräschas upp kan du enkelt byta till en ny struktur.

Egna erfarenheter

Jag som skribent har stålsicklat längdskidor sedan 2010 och började kombinera stålsickel med riller år 2018. Faktum är att jag upplever mycket sällan att andra glider ifrån mig i spåret under vanliga träningspass. Men även under motionslopp, upplever jag att glidet är bättre än de flesta andra med motsvarande kapacitet som mig själv.

En anledning till det är säkerligen att motionärer glidvallar men lägger lite eller ingen fokus på struktur, men förmodligen ännu mer att många motionärer använder skinskidor med för lågt spann. (Dvs skinnet ligger i och bromsar) Som jag nämnt tidigare i artikel handlar bra glid enligt forskning till ca 70% om att välja rätt skidor.

Stålsickla skinskidor

Tanken med stålsickel och ev. riller är ju att det ska vara lätt. Dvs mer tid i spåret och mindre i vallaboden. Detta tankesätt passar därför väldigt bra ihop med skinskidor.

Om du själv använder skinskidor kan jag starkt rekommendera flyttbar bindning, vilket gör att du kan kompensera för underlaget eller om din vikt avviker något från när du köpte skidorna. Risken är nämligen stor att skinnet ligger i och bromsar. Innan du börjar stålsickla, så behöver du alltså säkerställa att du har skinskidor med tillräckligt högt spann, där skinnet inte ligger i och bromsar men samtidigt som du fortfarande har fäste.

Så stålsicklar du dina längdskidor

Notera att friluftsrevyn inte tar ansvar för resultatet av din stålsickling. Dock är produkterna gjorda för vanliga motionärer och är enkla att använda rätt.

När du stålsicklar längdskidor behöver du först och främst ett stabilt vallaställ (*annonslänk). Det finns ett fåtal märken av stålsicklar, som i sin tur har olika strukturer lämpade för olika fören. Vanliga stålsicklar är t.ex. de från Skimateria och Kuzmin (*annonslänkar).

Det finns även ett intressant alternativ som kallas Skidpropaganda. Här erbjuds stålsickel i form av hyvelstål samt rillers i form av gängstång. En fördel med skidpropagandas stålsickel är att den kan slipas om och som bonus har Skidpropaganda ett mycket trevligt Instagram-konto.

Jag som skribent använder Skidpropagandas stålsickel, men avslutar med Kuzmin universal eller plus och använder mina egna skärande rillers.

Den allra första gången du stålsicklar ett par längdskidor behöver du sickla ner stenslipningen, vilket kan ta ca: 10-20min av sicklande, lite beroende på hur hårt belaget är och vilken stålsickel du använder.

För att effektivare få bort fabriksslipningen från skidan kan du med fördel använda använda Kuzmin+, Skimateria P-Cut eller Skipropagandas sickel, då de tar mer av belaget. Så kan man slutligen avsluta med den fina grundstruktur man vill ha, t.ex. Kuzmin Universal eller Skimateria R-Cut.

Så stålsicklar du längdskidor med Kuzmin eller Skimateria stålsicklar

När stenslipningen är borta räcker det vanligen med kortare underhållssicklingar någon eller några få gånger per säsong.

Avsluta med mjukt polera upp belaget (kanske 30 sekunder) med en nylonborste. Du kan även använda en fin stålborste eller roterande borste (*annonslänkar). Lägg inget speciellt tryck på borsten utan var fin på handen.

Notera att Skimateria och Kuzmin har speciella borstar för just deras preparering, men även andra fina stålborstar eller nylonborstar går enligt erfarenhet bra att använda.

Här hittar du stålsicklar & tillbehör

Kuzmin och Primateria, erbjuder stålsicklar med struktur och andra tillbehör. För att kunna stålsickla behöver du också ett stabilt vallaställ, men också en fin handborste eller roterande borste.

*Annonslänkar

Struktur på belag med riller

Oavsett om du kör stenslipat + glidvalla eller om du stålsicklar in en grundstruktur i belaget, så kan du med fördel kombinera med en riller. Att rilla längdskidan är alltid det allra sista du gör.

Rillern ger en struktur som hjälper till att ge rätt vattenfilm mellan belaget och snön. Är snön fuktig behöver du leda bort vatten med en grövre struktur (t.ex. 2mm rak) för att skidan inte ska suga fast.

Tryckande eller skärande riller

En riller finns som tryckande eller skärande. En tryckande riller passar nybörjaren och mönstret försvinner ofta med värme och / eller några få drag med stålsickeln. En skärande riller skär in mönstret i skidans belag, vilket blir mer beständigt samtidigt som även det mönstret kan sicklas bort med stålsickeln (eller ny stenslipning).

Så använder du en riller

Skidan ska vara fäst i ett vallaställ (* Annonslänk). Vanligen rillar du endast bakre delen av skidan och anledningen till det är att rillning på främre delen av skidorna riskerar att ge sämre glid i allt för många fören.

Börja därför vid hälarna och för rillern över skidan. Hårdare tryck ger mer mönster och lämpar sig t.ex. vid varmare och blötare fören, medans lösare tryck lämpar sig vid lite kallare fören. Är det riktigt kallt och torrt kan du överväga att helt skippa rillern.

Instruktionsvideo för TOKO riller

Riller tabell för klassiska längdskidor

Är du motionär och ska åka Vasaloppet eller bor i södra halvan av Sverige – gör det enkelt för dig och börja förslagsvis med en 1mm eller 2mm rak tryckande riller. Generellt gäller hårde tryck vid varmare och blötare fören, samt lösare tryck vid kallare och torrare fören.

Nedan finns en tabell med förslag på vanliga rillerstrukturer vid olika fören. Det finns inget riktigt facit här utan det gäller att testa sig fram. Kontakta gärna oss för rättelser eller synpunkter. Tabellen är bl.a. inspirerad av olika tillverkares rekommendationer och andra kunnigas erfarenheter.

RillerSnötypKommentar
2mm rak + 1mm rak15° till 0°, mycket blöt snöOm det är mycket blött, kan du prova att kombinera 2mm och 1mm rak bakom häl. Hårt tryck på båda.
2mm rak15° till -5°, blöt snö”Standard” i Södra Sverige.
Utmärkt vid blött före.
1mm rak+3° till -10°Bra allround.
Lättare tryck vid kallare före.
1mm ”bruten” rakNysnöKombinera med först 0,3mm bruten och sedan 1mm bruten vid nysnö.
0,3mm ”bruten” rak+10° till -10°Bra grund i många fören.
Kombinera sedan med andra rillers.
Julgran 0/-100° till -10°, blandad snö & gammal snöKan kombineras med 1mm rak i gammal snö
Snedhuggen 0/-6
0° till -6°, nysnö & blandad snöAnvänds mer vid nysnö.
Snedhuggen -5/-20-5° till -20°, kall & finkornig snö eller andra snötyper & t.ex. -8° eller kallare.Mer given ju kallare & mer finkornig snön är.
Rillertabell för olika fören

Bruten struktur

En ”bruten” struktur kan du åstadkomma med en rak riller, genom att rilla några cm (t.ex. 3-5cm) i taget med någon cm mellanrum.

En del menar att en bruten fin struktur på t.ex. 0,3mm kan appliceras som en grund (t.ex. direkt efter stålsickling) i de allra flesta fall, förutom om det är riktigt kallt såsom -10° eller kallare. Avsluta sedan med aktuell struktur ovanpå, t.ex. 2mm rak.

Om du ej har en riller med julgran eller snedhuggen struktur, kan en rak bruten struktur vara ett bra alternativ vid nysnö.

Vid nysnö kan du även prova att applicera två lager bruten rill ovanpå varandra i olika grovlek. T.ex. 0,3mm och sedan 1mm.

Olika skidpar går olika bra i olika förhållanden

Om du har flera skidpar så kan det var bra att veta att olika skidpar går olika bra i olika förhållanden. Utöver strukturen påverkar t.ex. längden på tryckzonerna hur bra skidan glider i aktuella förhållanden. Kortare tryckzoner passar vanligen hårdare underlag och längre tryckzoner passar ofta mjukare och kallare underlag. För att veta vilka skidor som kommer gå bäst på ett lopp så är det ju inte svårare än att du provar på plats innan start.

Så kan ett enkelt glidtest gå till

Gör ett enkelt glidtest med en kompis. Se till att ni har samma fart i var sitt spår bredvid varandra och se vem som glider längst. Gör nu testet igen men byt spår. Upprepa igen men byt skidor. Har du fler skidor, så rotera in fler skidpar tills du har vinnaren.

Testa vilken struktur som glider bäst

Du som vill vara lite mer avancerad kan sedan upprepa testet med olika rillningar. Fördelen med stålsicklar, olika rillers och ett stabilt vallaställ är ju att du på plats kan byta och testa strukturer på de skidpar du har med dig. Därmed kan du genom enklare glidtester välja rätt skidpar och med bästa strukturen för dagen.

Vanliga frågor

Hur får man bra glid på längdskidor?

Forskning vi hänvisar till i vår artikel, föreslår att det allra viktigaste för glidet, ca: 75%, avgörs av själva skidan och dess spann. Sedan kommer strukturen med ca: 20%. Genom att lära sig att arbeta med struktur på längdskidor hemma, så kan du göra stor skillnad. De sista få procenten kommer från glidvallan. Ändå lägger motionärer mycket tid på glidvalla, men mer sällan tid på struktur.

Vilken riller ska man använda?

Det finns inget facit här, men vi har sammanställt en rillertabell med olika strukturer för olika temperaturer och snötyper. Ofta kan det vara lämpligt att börja med 1mm och 2mm rak, vilket också kan vara lämpligt för blandade förhållanden i Vasaloppet.

Kan man glidvalla stålsicklade längdskidor?

Det enkla svaret är ja! Men … glidvalla passar bäst på en stenslipad struktur, även om man kan testa att glidvalla en stålsicklad skida. Den typiska stålsicklaren skippar dock glidvallan. Med stålsickeln kan du själv tidseffektivt jobba med grundstrukturen i belaget hemma och med bra glid maximera tiden i skidspåret. Forskning visar också att strukturen gör betydligt mer för glidet än glidvalla.