* Inlägget innehåller annonslänkar. Vi reserverar oss för ev. felskrivningar. Se vår disclaimer.
Vill du veta hur du kan få riktigt bra glid på dina längdskidor på ett lite enklare sätt, utan att lägga en massa tid på att glidvalla i vallaboden? – En viktig del i denna kunskap är strukturen. Struktur handlar mycket om att få optimal vattenfilm mellan belaget och snön, vilket därmed gör att du kan få bättre glid. För lite struktur i blött före gör t.ex. att skidan suger fast med dåligt glid som resultat.
Denna artikel har en positiv inställning till stålsickling i ett sedan länge hett debatterat ämne. Med några enkla verktyg kan du som motionär eller elitmotionär själv jobba med struktur på längdskidor hemma. Då antingen vallningsbara klassiska längdskidor, skinskidor eller skateskidor.
Läs även våra artiklar om skinskidor samt längdskidor för barn.
Hur får man bra glid på längdskidor?
Det viktigaste för att få bra glid på längdskidor i klassisk stil är först och främst att du har längdskidor med rätt spannkurva. Det finns forskning som pekar på att det till ca: 75% handlar om detta.
Som nummer två kommer strukturen, där samma forskning pekar på att det till ca: 20% handlar om rätt struktur för dagens förhållanden. Förutsatt att du har bra längdskidor med rätt spann, så är det här du kan göra störst skillnad genom att lära dig att arbeta med strukturen.
Glidvallan kan ge de sista få procenten, men ändå är det här många motionärer lägger sitt fokus snarare än strukturen.
Om du vill ha prisvärda längdskidor som handplockas med rätt spann just för din vikt och åkförmåga, så finns t.ex. e-handlare såsom (*Annonslänk) Skistart och Pölder att välja på.
Stålsickla längdskidor själv vs stenslipning
I längdskidornas värld är stålsickling vs stenslipning ett sedan länge omdiskutterat ämne med två läger.
När du köper ett par längdskidor är de stenslipade med en struktur i belaget för att ge bra glid i ett visst förhållande. Det kan handla om stenslipning för t.ex. kallföre, varmföre eller universell slipning. Men det finns även många andra strukturer.
Stenslipning är tänkt att kombineras med glidvallning. Som finish använder man med fördel även en tryckande riller för att kombinera med ytterligare struktur.
Att stenslipa längdskidorna gör en vanlig motionär inte själv, utan det görs i en proffessionell skidverkstad och kan kosta t.ex. 500kr per gång. De som tävlar på lite högre nivå eller är riktigt inbitna, har ofta flera par längdskidor med olika slipningar för olika förhållanden. Sen behöver du också ibland slipa om längdskidorna när de blivit slitna eller repiga.
Eliten stenslipar och glidvallar sina längdskidor, men samtidigt har de också vanligen ett vallateam bakom sig med möjligheten att stenslipa samt testa olika strukturer.
De flesta motionärer har dock inte flera par längdskidor med olika typer av stenslipningar hemma. Istället har man kanske ett par finskidor och ett par fulskidor eller kanske ett enda par skinskidor som man ibland glidvallar och möjligen rillar.
Många motionärer lägger vid enstaka tillfällen också mycket tid på just glidvallning, men ingen eller mycket lite tid på strukturen. Detta samtidigt som forskningen visar att just strukturen generellt är betydligt viktigare än glidvallan.
Stålsickling och rillning – Den enkla vägen till bra glid
Genom att istället kombinera stålsickling och rillning, så kan du själv enkelt lägga en struktur efter rådande förhållanden hemma.
Timtals arbete med glidvalla blir ett minne blott. Du behöver inte heller ha flera skidpar med olika strukturer. Istället kan du lägga några få minuter på att själv lägga struktur, få bättre glid än många andra och mer tid i skidspåret.
Många motionärer eller klubbåkare ser fördelen att enkelt kunna lägga struktur hemma och väljer därför kombinationen av stålsicklat och rillat, för bra glid i aktuella förhållanden.
Oavsett vad du väljer kan både stenslipat + glidvalla eller stålsicklat, ge dig riktigt bra glid på längdskidorna om det kombineras med en riller. Vi kommer snart till Riller om du läser vidare i artikeln.
Stålsickling vs glidvallning
Att stålsickla belag handlar mycket om att satsa på struktur istället för tidskrävande glidvallning. Om du stålsicklar och rillar dina längdskidor efter rådande förhållanden så går skidorna ofta väldigt bra.
Jag som skribent upplever sällan att andra glider ifrån mig i spåret och jag har inte glidvallat några längdskidor sedan 2010. Jag som flitig motionär har även samma upplevelse i lopp, dvs att glidet är bättre än de flesta andra med motsvarande kapacitet som mig själv. En anledning till det kan vara att motionärer glidvallar men lägger lite eller ingen fokus på struktur.
Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Man kan givetvis även prova att glidvalla stålsticklade längdskidor. Och det finns förhållanden då det kan ge klart bättre glid med glidvalla, i alla fall under de första kilometrarna i loppet innan effekten av glidvallan tenderar att slitas bort.
Sedan får man inte glöma att skidparets egenskaper spelar stor roll med. Om ett skidpar går bra i ett visst förhållande, så bör dom göra det oavsett om du glidvallat, och / eller stålsicklat.
Så stålsicklar du dina längdskidor
Notera att friluftsrevyn inte tar ansvar för resultatet av din stålsickling. Dock är produkterna gjorda för vanliga motionärer och är enkla att använda rätt.
När du stålsicklar längdskidor behöver du först och främst ett stabilt vallaställ (*annonslänk). Det finns ett fåtal märken av stålsicklar, som i sin tur har olika strukturer lämpade för olika fören. Vanliga stålsicklar är t.ex. de från Skimateria och Kuzmin (*annonslänkar).
Det finns även ett intressant alternativ som kallas Skidpropaganda. Här erbjuds stålsickel iform av hyvelstål samt rillers ifrom av gängstång. En fördel med skidpropagandas stålsickel är att den kan slipas om och som bonus har Skidpropaganda ett mycket trevligt Instagram-konto.
Jag som skribent använder Skidpropagandas stålsickel, men avslutar med Kuzmin universal eller plus och använder mina egna skärande rillers.
Den allra första gången du stålsicklar ett par längdskidor behöver du sickla ner stenslipningen, vilket kan ta ca: 10-20min av sicklade, lite beroende på hur hårt belaget är och vilken stålsickel du använder.
För att effektivare få bort fabriksslipningen från skidan kan du med fördel använda använda Kuzmin+, Skimateria P-Cut eller Skipropagandas sickel, då de tar mer av belaget. Så kan man slutligen avsluta med den struktur man vill ha, t.ex. Kuzmin Universal eller Skimateria R-Cut.
När stenslipningen är borta räcker det vanligen med kortare underhållssicklingar någon eller några få gånger per säsong.
Avsluta med mjukt polera upp belaget (kanske 30 sekunder) med en nylonborste. Du kan även använda en fin stålborste eller roterande borste (*annonslänkar). Lägg inget speciellt tryck på borsten utan var fin på handen.
Notera att Skimateria och Kuzmin har speciella borstar för just deras preparering, men även andra fina stålborstar eller nylonborstar går enligt erfarenhet bra att använda.
Här hittar du stålsicklar & tillbehör
Kuzmin och Primateria, erbjuder stålsicklar med struktur och andra tillbehör. För att kunna stålsickla behöver du också ett stabilt vallaställ, men också en fin handborste eller roterande borste.
*Annonslänkar
Struktur på belag med riller
Oavsett om du kör stenslipat + glidvalla eller om du stålsicklar in en grundstruktur i belaget, så kan du med fördel kombinera med en riller. Att rilla längdskidan är alltid det allra sista du gör.
Rillern ger en struktur som hjälper till att ge rätt vattenfilm mellan belaget och snön. Är snön fuktig behöver du leda bort vatten med en grövre struktur (t.ex. 2mm rak) för att skidan inte ska suga fast.
Tryckande eller skärande riller
En riller finns som tryckande eller skärande. En tryckande riller passar nybörjaren och mönstret försvinner ofta med värme och / eller några få drag med stålsickeln. En skärande riller skär in mönstret i skidans belag, vilket blir mer beständigt samtidigt som även det mönstret kan sicklas bort med stålsickeln (eller ny stenslipning).
Så använder du en riller
Skidan ska vara fäst i ett vallaställ (* Annonslänk). Börja vid skidspetsarna och ge ett ganska hårt tryck nedåt och för rillern över skidan. Hårdare tryck ger mer mönster och lämpar sig t.ex. vid varmare fören.
Riller tabell för klassiska längdskidor
Är du motionär och ska åka Vasaloppet eller bor i södra halvan av Sverige – gör det enkelt för dig och börja förslagsvis med en 1mm eller 2mm rak tryckande riller.
Nedan finns en tabell med förslag på vanliga rillerstrukturer vid olika fören. Det finns inget riktigt facit här utan det gäller att testa sig fram. Kontakta gärna oss för rättelser eller synpunkter. Tabellen är bl.a. inspirerad av olika tillverkares rekommendationer och andra kunnigas erfarenheter.
Riller | Snötyp | Kommentar |
2mm rak | 15° till -5°, blöt snö | ”Standard” i Södra Sverige. Kan kombineras med 1mm rak för mer dränering. |
1mm rak | +3° till -10° | Bra allround. Lättare tryck vid kallare före. |
Julgran 0/-10 | 0° till -10°, blandad snö & gammal snö | Kan kombineras med 1mm rak i gammal snö |
Snedhuggen 0/-6 | 0° till -6°, nysnö & blandad snö | Används mer vid nysnö. |
Snedhuggen -5/-20 | -5° till -20°, kall & finkornig snö eller andra snötyper & t.ex. -8° eller kallare. | Mer given ju kallare & mer finkornig snön är. |
Vanliga frågor
Hur får man bra glid på längdskidor?
Forskning vi hänvisar till i vår artikel, föreslår att det allra viktigaste för glidet, ca: 75%, avgörs av själva skidan och dess spann. Sedan kommer strukturen med ca: 20%. Genom att lära sig att arbeta med struktur på längdskidor hemma, så kan du göra stor skillnad. De sista få procenten kommer från glidvallan. Ändå lägger motionärer mycket tid på glidvalla, men mer sällan tid på struktur.
Vilken riller ska man använda?
Det finns inget facit här, men vi har sammanställt en rillertabell med olika strukturer för olika temperaturer och snötyper. Ofta kan det vara lämpligt att börja med 1mm och 2mm rak, vilket också kan vara lämpligt för blandade förhållanden i Vasaloppet.
Kan man glidvalla stålsicklade längdskidor?
Glidvalla passar bäst på en stenslipad struktur, även om man kan testa att glidvalla en stålsicklad skida. Tanken med att stålsickla in en struktur är just att du ska slippa glidvalla. Forskning visar att strukturen gör betydligt mer för glidet än glidvalla. Med stålsickeln kan du själv jobba med grundstrukturen i belaget hemma.
Svara